Facebook
Twitter
RSS 2.0

DEIS
 Library

The Donbas Environment
 Information System


«лнр», безопасность взрывы, вода водопостачання война, волынец, відходи газ, грунти джерела донбасс, донетчина, донні відклади закрытие, ландшафти луганщина, ліси метан моніторинг оккупированная пзф повітря пожежі право промисловість рекомендації ризики территория, фауна флора фінансування хвостосховища шахти шахты, экологическая экология экология,


26.09.2020
Порушення електропостачання

Карлівська фільтрувальна станція


10.09.2020
Порушення роботи

Шахта «Золоте»


07.09.2020
Порушення водопостачання

Донецька фільтрувальна станція




Donbas tailings storage facilities

OSCE Project Co-ordinator in Ukraine


Хвостосховища Донбасу

Координатор проєктів ОБСЄ в Україні


Війна на Донбасі: реалії і перспективи врегулювання

Центр Разумкова


Регіональна доповідь про стан навколишнього природного середовища в Донецькій області у 2018 році

Донецька обласна державна адміністрація


Екологічний паспорт Донецької області за 2018 рік

Донецька обласна державна адміністрація


Екологічний паспорт Луганської області за 2018 рік

Луганська обласна державна адміністрація


Регіональна доповідь про стан навколишнього природного середовища в Луганській області у 2018 році

Луганська обласна державна адміністрація


П’ять років бойових дій на сході України: Екологічні аспекти у інфографіці

Координатор проєктів ОБСЄ в Україні


Five years of fighting in Eastern Ukraine: Environmental issues depicted in infographics

OSCE Project Co-ordinator in Ukraine


Вплив військової діяльності на природу України: посібник

Екологія–Право–Людина


Комплексний аналіз даних про стан довкілля в Донецькій та Луганській областях

ПРООН


Assessing environmental impacts of armed conflict: the case of eastern Ukraine

truth-hounds.org & National Endowment for Democracy


Cтан басейну Сіверського Дінця та фактори впливу в умовах військових дій. Технічний звіт

Координатор проєктів ОБСЄ в Україні


State of the Siverskyi Donets basin and related risks under military operations. Technical report

OSCE Project Co-ordinator in Ukraine


Звіт про результати вивчення екологічної ситуації на території Донецької та Луганської області

Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління


Donbas: Territory of eXistence

Ukrainian Research Institute of Engineering Ecology


На межі виживання: знищення довкілля під час збройного конфлікту на сході України

Українська Гельсінська спілка з прав людини


Ecological Threats in Donbas, Ukraine

Centre for Humanitarian Dialogue


Справжня ціна вугілля в умовах війни на Донбасі: погляд крізь призму прав людини

Східноукраїнський центр громадських ініціатив


Воєнні дії на сході України – цивілізаційні виклики людству

Екологія–Право–Людина


Military Conflict in Eastern Ukraine – Civilization Challenges to Humanity

Environment–People–Law


Ukraine Recovery and Peacebuilding Assessment: Volume I

European Union, United Nations, World Bank Group


Ukraine Recovery and Peacebuilding Assessment: Volume II

European Union, United Nations, World Bank Group


Оцінка екологічної шкоди на сході України: ослаблення природоохоронної діяльності в зоні конфлікту

13.12.2017

З початком збройного конфлікту багато аспектів природоохоронної діяльності на сході України виявилися паралізованими. Природоохоронні органи й організації були змушені змінювати місця свого розташування, втратили значну частину приміщень, техніки, транспорту та інших матеріальних ресурсів. У ряді випадків були загублені архіви на паперових та електронних носіях, у тому числі багаторічні дані спостережень за станом навколишнього середовища. Припинили роботу пости державних, відомчих і промислових мереж моніторингу, включаючи всі, що діяли до конфлікту, автоматичні станції спостереження за якістю повітря.

Зрештою була втрачена значна частина кваліфікованого персоналу, який залишився в місцях попереднього розташування організацій або виїхав із зони конфлікту. Законом № 1669- VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» в регіоні були припинені планові та позапланові перевірки промислових підприємств (крім підприємств з високим ступенем ризику). В умовах конфлікту було також припинено централізоване фінансування ряду підприємств природоохоронної галузі, у тому числі адміністрацій об’єктів ПЗФ.

В аналізі впливу кризи та програмі реконструкції 2015 року Світовий банк, Європейська комісія та Організація Об’єднаних Націй відзначали, що інвестиції в першочергові заходи екологічної реконструкції Донбасу оціночною вартістю в 30 мільйонів доларів США (ще 40 мільйонів доларів були потрібні для відновлення водопостачання та водовідведення) можливі тільки після повномасштабного відновлення системи охорони навколишнього середовища на сході України.

Наслідки першопочаткового руйнування системи охорони навколишнього середовища в зоні конфлікту відчуваються і досі. Частина загубленої архівної інформації так і не була відновлена. На частині територій не проводиться екологічний моніторинг, відсутня достовірна інформація про характер пошкоджень підприємств, діє режим секретності. Сьогодні не працюють пости контролю якості атмосферного повітря Донецького обласного центру з гідрометеорології в Донецьку, Макіївці, Горлівці, Єнакієво та Торецьку, пости контролю якості атмосферного повітря Луганського обласного центру з гідрометеорології в Луганську та Алчевську (усього в Донецькій області працюють 11 з 25, а в Луганській – 4 з 11 постів спостережень). Також не працюють пости контролю якості поверхневих вод Донецького і Луганського обласних центрів з гідрометеорології та Сіверсько-Донецького басейнового управління водних ресурсів уздовж лінії зіткнення та на територіях, непідконтрольних уряду України (з 39 постів Сіверсько-Донецького басейнового управління водних ресурсів в Донецькій області та 24 – у Луганській, які працювали до початку конфлікту, зараз працюють 20 і 6 відповідно).

У Донецькій і Луганській областях ускладнена робота Державних екологічних інспекцій, під час виконання покладених на них функцій виникають проблеми з матеріально-технічним забезпеченням. Протягом двох останніх років вони не повною мірою забезпечені паливно-мастильними матеріалами. Штат працівників зменшився, внаслідок чого їх активність знизилася. За оцінкою Української Гельсінської спілки з прав людини, у 2017 році в середньому складається до 35 протоколів на місяць щодо порушень у природоохоронній сфері проти 80 раніше. Більша частина протоколів останнім часом стосуються порушень правил пожежної безпеки в лісах, порушень правил рибальства та порушень правил поводження з відходами.

Відзначається недостатня взаємодія природоохоронних органів та керівництва Збройних Сил і Національної гвардії України. За відомостями Української Гельсінської спілки з прав людини, за весь час бойових дій офіційно не зафіксовано випадків накладення підпорядкованими Міністерству оборони України підрозділами дисциплінарних, адміністративних стягнень та притягнення винних до кримінальної відповідальності за фактами невжиття заходів з охорони навколишнього природного середовища у зоні конфлікту.

Головне управління Національної гвардії України також поінформувало організацію, що на території Донецької та Луганської областей протягом 2014–2016 років військовослужбовці Національної гвардії України не притягались до відповідальності за невжиття заходів з охорони навколишнього природного середовища.

Фінансування природоохоронної діяльності, скорочене з початком конфлікту, відновлюється повільно. Без урахування інфляції капітальні та поточні витрати на охорону навколишнього середовища на контрольованих територіях становили в 2016 році 78% від середніх природоохоронних витрат на всій території Донецької та Луганської областей в 2009 – 2013 роках (у тому числі 96% на контрольованій території Донецької області і 45% – Луганської)95. Несвоєчасне і неповне фінансування діяльності об’єктів ПЗФ ставить під загрозу існування заповідних територій, які особливо постраждали внаслідок конфлікту.

Водночас так само без урахування інфляції природоохоронні витрати на контрольованих територіях в цілому збільшилися в 2016 році в півтора рази (склавши 178% в Донецькій і 86% в Луганській областях) порівняно з 2014 роком. Спеціальний екологічний фонд Донецької області мав на кінець 2016 року 650 мільйонів гривень порівняно з 235 мільйонами гривень на його початок. Це дозволило розпочати поступове відновлення системи спостережень: в Донецькій області вже закуплено шість автоматичних постів контролю якості повітря – в Маріуполі, у Кураховому, Миколаївці, Краматорську й Бахмуті; готуються до встановлення два пости контролю якості води Сіверського Донця; здійснено закупівлю дронів для спостереження за лісовими насадженнями й виявлення незаконної вирубки лісу. Сьогоднішні екологічні пріоритети Донецької області (див. також попередні розділи) включають будівництво і реконструкцію водоочисних споруд, вдосконалення поводження з відходами, охорону лісів і ПЗФ, екологічну просвіту та в перспективі – відновлювану енергетику. Державна програма MTOT містить широкий спектр заходів у сфері аналізу і моніторингу стану навколишнього середовища в зоні конфлікту, ліквідації безпосередніх екологічних наслідків конфлікту, поводження з відходами, відновлення лісів і ПЗФ та посилення охорони басейну Сіверського Дінця.

Однак останні позитивні зміни поки що позбавлені повноцінного системного підходу, орієнтованого на довгострокову перспективу, який можливий тільки після комплексного аналізу стану довкілля і потреб природоохоронної діяльності на всій контрольованій території конфлікту (як це передбачено, зокрема, міжнародними та національними програмами реконструкції).

У перспективі необхідним видається також поєднання регіональних пріоритетів, принципових і практичних підходів до вирішення екологічних проблем сходу України з напрямами загальнодержавної політики в сфері моніторингу, охорони водних і повітряних ресурсів, поводження з відходами, розвитку мережі ПЗФ та з іншими стратегічними питаннями охорони навколишнього середовища і сталого розвитку.

Повна версія публікації: https://www.osce.org/uk/project-coordinator-in-ukraine/362581?download=true

Координатор проектів ОБСЄ в Україні

© DEIS Library 2017-2020. Використання матеріалів дозволяється за умови розміщення гіперпосилання на